zirkind.org   Holidays   Shabbat   Chabad-houses   Chassidism   Subscribe   Calendar   Links B"H

Rambam
1 Chapter Per Day

Sunday, 14 Iyyar, 5778
April 29, 2018

13 Iyyar, 5778 - April 28, 201815 Iyyar, 5778 - April 30, 2018

הלכות אישות פרק ט

א) המקדש שתי נשים שאסור לישא שתיהן משום ערווה, כאחת -- אינן מקודשות. כיצד, כגון שקידש אישה ובתה, או שתי אחיות כאחת -- אין אחת מהן מקודשת.

ב) קידש נשים רבות כאחת ואמר, הרי כולכן מקודשות לי, והיו בהן שתי אחיות, או אישה ובתה, וכיוצא בהן -- אין אחת מכולן מקודשת; ואם אמר להן, הראויה מכן לביאה מקודשת לי -- הרי כולן מקודשות לו, חוץ מאחיות, או אישה ובתה, וכיוצא בהן.

ג) וכן אם אמר להן, הרי כולכן מקודשות לי, והייתה בהן שפחה, או גויה, או אישה אחת ערווה, כגון אשת איש או בתו או אחותו וכיוצא בהן -- אין אחת מכולן מקודשת; ואם אמר הראויה מכם לביאה מקודשת, הרי כולן מקודשות לו, חוץ מאישה שאין הקידושין תופסין בה.

ד) [ג] אמר לשתי אחיות, הרי אחת מכם מקודשת לי בזה, ונתן להן פרוטה, או שקיבלתה אחת על יד חברתה, וכן האומר לאב, אחת מבנותיך מקודשת לי, וקיבל האב קידושיה -- כולן צריכות גט ממנו; ואסור לו לבוא על אחת מהן, מפני שהקידושין תופסין בהן -- ואף על פי שאי אפשר לבוא על אחת מהן.

ה) [ד] העושה שליח לקדש לו אישה פלונית, והלך וקידשה לו, וקידש המשלח בעצמו לאימה או לבתה או לאחותה, ואין ידוע אי זו מהן נתקדשה ראשונה -- שתיהן צריכות גט, ואסורות עליו.

ו) וכן אישה שעשתה שליח לקדשה, והלכה וקידשה היא עצמה לאחר, ואין ידוע איזה מהם קדם -- שניהן נותנין לה גט; ואם רצו, אחד נותן גט ואחד כונס. [ה] במה דברים אמורים, ברחוקין; אבל אם קידשה השליח לאב וקידשה היא עצמה לבן, או לאח, וכיוצא בהן -- שניהן נותנין גט, והיא אסורה לשניהן.

ז) [ו] האומר לשלוחו, צא וקדש לי אישה, ומת השליח, ואינו יודע אם קידש לו אישה אם לא קידש -- הרי זה בחזקת שקידש, שחזקת שליח לעשות שליחותו; והואיל ואין ידוע איזו אישה קידש לו, הרי זה אסור בכל אישה שיש לה קרובות שהן ערווה עליו, כגון אישה שיש לה בת או אם או אחות וכיוצא בהן: שאם תאמר יישא זו -- שמא אימה קידש לו שלוחו, או אחותה, או בתה. ומותר באישה שאין לה קרובות כגון אלו.

ח) הייתה לה קרובה, אחות או אם וכיוצא בהן, והייתה הקרובה אשת איש בשעה שעשהו שליח, אף על פי שנתגרשה קודם שימות השליח -- הרי זה מותר בה; ואין אומרין -- שמא קידש השליח את קרובתה אחר שנתגרשה, מפני שלא הייתה ראויה בשעה שעשה השליח, ואין אדם עושה שליח לקדש לו, אלא אישה שיכול הוא לקדשה בשעת השליחות.

ט) [ז] מי שהיו לו חמישה בנים, ועשו כולן את אביהם שליח לקדש להם נשים, ואמר אבי הבנים לאיש שהיו לו חמש בנות, אחת מבנותיך מקודשת לאחד מבניי, וקיבל האב הקידושין -- כל אחת מהן צריכה חמישה גיטין מכל האחין, הואיל וכולן נתנו רשות לאב לקדש להם; מת אחד מהן, כל אחת מהן צריכה ארבעה גיטין, וחליצה מאחד מהם.

י) [ח] האב שהייתה לו בת קטנה, או נערה שהיא ברשותו, ובת בוגרת, ונתנה לו הבוגרת רשות לקדשה, וקידש בתו סתם לאחד -- אין הבוגרת בכלל, עד שיפרש ויאמר, בתי הבוגרת, שעשת אותי שליח; לפיכך אין הבוגרת מקודשת, ואחותה מקודשת.

יא) [ט] מי שיש לו שתי כיתי בנות משתי נשים, וכולן ברשותו, וקידש אחת מהן ובשעת הקידושין אמר לבעל, קידשתי לך את בתי הגדולה -- אף על פי שיש לומר, שמא גדולה שבגדולות קידש לו, או גדולה שבקטנות, או קטנה שבגדולות שהיא גדולה מן הגדולה שבקטנות -- הרי כולן מותרות, חוץ מן הגדולה שבגדולות; והיא לבדה המקודשת.

יב) וכן אם קידש בתו הקטנה -- אף על פי שיש לומר, שמא קטנה שבקטנות, או קטנה שבגדולות, או גדולה שבקטנות שהיא קטנה מן הקטנה שבגדולות -- הרי כולן מותרות, חוץ מן הקטנה שבקטנות; והיא לבדה המקודשת: שמשמע בתי הגדולה, שאין בבנותיו גדולה ממנה; ומשמע הקטנה, שאין בהן קטנה ממנה.

יג) [י] נאמן האב לומר על בתו קודם שתבגור, שהיא מקודשת; ואוסרה על הכול.

יד) [יא] האב שאמר, קידשתי את בתי ואיני יודע למי קידשתיה -- הרי זו אסורה לעולם על כל אדם, עד שיאמר נודע לי שלפלוני קידשתיה; ותהיה צריכה ממנו גט בלבד, ואף על פי שנודע לו אחר שבגרה.

טו) [יב] אמר האב, איני יודע למי קידשתיה, ובא אחד ואמר, אני הוא שקידשתיה -- נאמן אף לכנוס, ואינו צריך קידושין אחרים.

טז) [יג] באו שניים, זה אומר, אני קידשתיה, וזה אומר, אני קידשתיה -- שניהם נותנין גט; ואם רצו, אחד נותן גט ואחד כונס. כנסה, ואחר כך בא אחר ואמר, אני הוא שקידשתיה -- אינו נאמן, ואינו אוסרה על בעלה.

יז) [יד] האישה שאמרה, נתקדשתי ואיני יודעת למי נתקדשתי, ובא אחד ואמר, אני הוא שקידשתיך -- נאמן ליתן לה גט, ותהיה מותרת לכל אדם חוץ ממנו; אבל אינו נאמן לכנוס, שמא יצרו תקפו והיא תרגיל לו כדי להתירה.

יח) [טו] האומר לאישה, קידשתיך, והיא אומרת, לא קידשתני -- הוא אסור בקרובותיה, והיא מותרת בקרוביו.

יט) היא אומרת, קידשתני, והוא אומר, לא קידשתיך -- הוא מותר בקרובותיה, והיא אסורה בקרוביו. קידשתיך, והיא אומרת, לא קידשת אלא בתי -- הוא אסור בקרובות גדולה, וגדולה מותרת בקרוביו; ומותר בקרובות הבת, והבת מותרת בקרוביו.

כ) קידשתי את בתך, והיא אומרת, לא קידשת אלא אותי -- הוא אסור בקרובות הבת, והבת מותרת בקרוביו; ומותר בקרובות האם, והאם אסורה בקרוביו.

כא) [טז] וכל אלו שטוענין הקידושין, בשטען הטוען שהיו שם קידושין בפני עדים, והלכו למדינה אחרת או מתו; אבל אם הודו שהיו הקידושין בלא עדים, אין כאן קידושין, כמו שביארנו.

כב) וכל מקום שתאמר האישה לאיש קידשתני, והוא אומר לא קידשתיך -- מבקשים ממנו שיכתוב לה גט להתירה לשאר העם, שאין לו בזה הפסד; ואם נתן לה גט מעצמו, כופין אותו ליתן כתובה.

כג) [יז] העושה שליח לקדש לו אישה, והלך וקידשה לעצמו -- הרי זו מקודשת לשליח; ואסור לעשות כן. וכל העושה דבר זה וכיוצא בו בשאר דברי מקח וממכר, נקרא רשע.

כד) [יח] העושה שליח לקדש לו אישה, והלך וקידשה, השליח אומר, לעצמי קידשתיה, והאישה אומרת, לראשון ששילחו נתקדשתי -- אם לא עשה השליח בעדים, הרי השליח אסור בקרובותיה, והיא מותרת בקרוביו; והאישה אסורה בקרובי המשלח, והמשלח מותר בקרובותיה. ואם הוחזק השליח בעדים, הרי זו מקודשת לראשון.

כה) [יט] אמרה, איני יודעת למי נתקדשתי, אם לשולח או לשלוחו -- אם לא הוחזק השליח בעדים, הרי זו מקודשת לשני; ואם הוחזק שהוא שלוחו, שניהם כותבין גט. ואם רצו, אחד כותב גט ואחד כונס.

כו) [כ] האישה שעשת שליח לקדשה, והלך וקידשה, ובעת הליכתו ביטלה השליחות וחזרה בה, ואין ידוע אם קודם שקיבל לה הקידושין חזרה או אחר הקידושין -- הרי זו מקודשת מספק; וכן האיש שעשה שליח, וחזר בו.

כז) [כא] המקדש אחת מחמש נשים, ואינו יודע איזו מהן קידש, וכל אחת ואחת אומרת, אותי קידש -- אסור בקרובות כולן; ונותן גט לכל אחת ואחת, ומניח כתובה אחת ביניהן ומסתלק. ואם קידש בביאה, קנסו אותו חכמים שייתן כתובה לכל אחת ואחת. והדבר ידוע שהכתובה שכתב לאחת מהן, אבדה, וכל אחת ואחת אומרת, אני היא שקידשתני וכתבת לי כתובה ואבדה כתובתי.

כח) [כב] האישה שיצא עליה קול שהיא מקודשת לפלוני -- הרי זו בחזקת מקודשת, אף על פי שאין שם ראיה ברורה; וכל קול שלא הוחזק בבית דין, אין חוששין לו. וכיצד הוא הקול שתוחזק זו בו שהיא מקודשת, כגון שבאו שניים והעידו שראו הנרות דולקים ומיטות מוצעות, ובני אדם נכנסין ויוצאין, ונשים שמחות לה ואומרות, נתקדשה פלונית היום נתקדשה פלונית היום; שמעו אותן אומרות, פלונית תתקדש היום -- אין חוששין לה: שמא נזדמנו לקדש, ולא נתקדשה -- עד שישמעו שנתקדשה.

כט) וכן אם באו שניים ואמרו, ראינו כמו שמחת אירוסין ושמענו הברה, ושמענו מפלוני ששמע מפלוני שנתקדשה פלונית בפני פלוני ופלוני, והלכו להם העדים למדינה אחרת, או מתו -- הרי זה קול שמחזיק אותה מקודשת.

ל) [כג] במה דברים אמורים, שלא הייתה שם אמתלה; אבל אם הייתה שם אמתלה, ושמעו האמתלה ושמעו שנתקדשה -- לא הוחזקה מקודשת. כיצד היא האמתלה, פלונית נתקדשה על תנאי, או קידושי ספק -- לא הוחזקה; אלא שואלין אותה, וסומכין על דבריה, הואיל ואין שם ראיה ברורה, ולא קול חזק.

לא) [כד] יצא עליה קול שנתקדשה לפלוני, ולאחר ימים אמרו אמתלה -- אם מראין הדברים לבית דין שהוא כן, סומכין על האמתלה ולא תוחזק מקודשת; ואם לאו, הואיל ולא נשמעה האמתלה בעת שנשמעו הקידושין, אין חוששין לאמתלה.

לב) [כה] מעשה באחת שיצא עליה קול שנתקדשה לבנו של פלוני, ולאחר זמן שאלו לאביו ואמר, על תנאי כך נתקדשה לו, ולא נתקיים התנאי -- ולא סמכו חכמים על דבריו; אלא אמרו, הרי זו ספק מקודשת, וכאילו אין שם אמתלה.

לג) [כו] יצא עליה קול שהיא מקודשת לפלוני, ובא שני וקידשה בפנינו -- בודקין על קידושי ראשון, שהם בקול: אם באו עדים בראיה ברורה שהיא מקודשת לראשון, אין קידושי שני כלום; ואם לאו, מגרש ראשון שקידושיו בקול, ונושא השני שקידושיו ודאי. ואם גירש השני, לא יכנוס הראשון -- שמא יאמרו החזיר גרושתו מן האירוסין, אחר שנתארסה לאחר.

לד) [כז] יצא עליה קול שהיא מקודשת לפלוני, ויצא קול אחר כמותו שהיא מקודשת לאחר -- אחד כותב גט ואחד כונס, בין ראשון בין אחרון.

לה) [כח] מקום שנהגו לשלח סבלונות לארוסה אחר שתתארס, ובאו עדים שראו סבלונות הובלו לה -- חוששין לה, שמא נתקדשה; וצריכה גט מספק, אף על פי שרוב אנשי העיר אין משלחין אלא קודם האירוסין. ומקום שנהגו כולם לשלח הסבלונות תחילה, ואחר כך מקדשין, וראו סבלונות -- אין חוששין לה.

לו) [כט] הוחזק שטר כתובתה -- אם דרך מקצת אנשי המקום שמקדשין ואחר כך כותבין, חוששין לה: אף על פי שאין שם סופר, אין אומרין שמא מפני הסופר שמצא הקדים וכתב. ואם דרך כל אנשי המקום שכותבין הכתובה קודם הקידושין, אין חוששין לה.

לז) [ל] שניים אומרים ראינוה שנתקדשה ביום פלוני, ושניים אומרים לא ראינוה, אף על פי שכולם שוכנים בחצר אחת -- הרי זו מקודשת: שאין לא ראינוה ראיה, שדרך העם לקדש בצנעה.

לח) [לא] אמר עד אחד מקודשת היא, והיא אומרת לא נתקדשתי -- הרי זו מותרת; אחד אומר מקודשת, ואחד אומר אינה מקודשת -- לא תינשא; ואם נישאת, לא תצא, שהרי היא אומרת, לא נתקדשתי.

לט) אמרה מקודשת אני, ולאחר זמן עמדה וקידשה עצמה -- אם נתנה אמתלה לדבריה, ואמרה מפני כך וכך אמרתי בתחילה שאני מקודשת, וראינו בדבריה ממש, הרי זו מותרת לשני; ואם לא נתנה אמתלה לדבריה, או שנתנה ואין בה ממש, הרי זו אסורה, וקידושי שני קידושי ספק. לפיכך נותן לה גט, ותהיה אסורה עליו, ועל הכול, עד שיבוא ארוסה.

מ) וכן האישה שבאת ואמרה אשת איש אני, וחזרה ואמרה פנויה אני -- אם נתנה אמתלה לדבריה, ויש בדבריה ממש, הרי זו נאמנת.


Current
  • Daily Lessons
  • Weekly Texts & Audio
  • Candle-Lighting times

    613 Commandments
  • 248 Positive
  • 365 Negative

    PDA
  • iPhone
  • Java Phones
  • BlackBerry
  • Moshiach
  • Resurrection
  • For children - part 1
  • For children - part 2

    General
  • Jewish Women
  • Holiday guides
  • About Holidays
  • The Hebrew Alphabet
  • Hebrew/English Calendar
  • Glossary

    Books
  • by SIE
  • About
  • Chabad
  • The Baal Shem Tov
  • The Alter Rebbe
  • The Rebbe Maharash
  • The Previous Rebbe
  • The Rebbe
  • Mitzvah Campaign

    Children's Corner
  • Rabbi Riddle
  • Rebbetzin Riddle
  • Tzivos Hashem

  • © Copyright 1988-2009
    All Rights Reserved
    zirkind.org